Sider

søndag 9. desember 2012

Corn flakes-snickers-julegodter-konfekt-aktig

I går kveld følte jeg for å begynne litt med julebaksten. Lefsene er allerede i hus, men jeg har ikke fått kommet ordentlig i gang med godteri og småkaker til julen. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at julekakene smaker best før selve juletiden. I går lagde jeg en slags konfekt som jeg fant på bloggen til Line, jeg tenkte å bruke disse som en julekake, og legge de ut på fat sammen med de andre kakene jeg har tenkt å lage.



Jeg brukte en form som er litt mindre en enn full langpanne.
Her kommer oppskriften:

2,5 dl lys sirup
2,5 dl sukker
1 glass peanøttsmør
1 dl kokos
1 ts vaniljesukker
100 gr corn flakes

ca.250 gr sjokolade (jeg brukte mørk, men Line sin oppskrift har lys. Bland gjerne inn ett par spiseskjeer med nøytral olje, men rør forsiktig.)

Varm opp sirup, sukker og peanøttsmør i en kjele, rør til alt er smeltet.
Ta kjelen av plata og bland inn kokos, vaniljesukker og corn flakes.
Hell massen over i en bakepapirkledd langpanne, og avkjøl i kjøleskap.
Smelt sjokolade sammen med olje, bre dette over den avkjølte massen og avkjøl en gang til.
Del etter hvert opp i firkanter og oppbevar godbitene i kjøleskapet.

Jeg er usikker på hvor lenge disse holder seg, så jeg tenkte å prøve å fryse noen for å se hvordan det går :)

God andre søndag i advent!

Therese

1 kommentar:

  1. Hei!

    Disse er bare så gode.. jeg bruker å oppbevare de i fryseren og det går helt fint.. :)

    SvarSlett