Sider

søndag 23. desember 2012

Sara Bernard

Jeg har glemt å fortelle at jeg har laget Sara Bernard til jul, eller jeg har laget jukse-Sara bernard. Det sier jeg fordi jeg ikke har laget bunnen selv. Tradisjonen tro laget jeg bunnen av ferdigkjøpt kransekakemasse ;)


Jeg lagde også noen kransekakepinner som jeg dyppet i sjokolade.

Her er oppskrifta til de supergode Sara Bernard kakene/konfektene:

1 pakke 500 g kransekakemasse fra odense til bunn

Sjokoladekrem:

350 gr smør
4-5 dl melis
4 eggeplommer
2 ts kakao
1 plate mørk sjokolade

Kokesjokolade til dypping, ca 2 plater
2-3 ss delfiafett

Lag kuler i passe størrelse som du trykker ut slik at de blir passe store. Noen liker at kakene er store, mens jeg lager dem ganske små. Stek bunnene på 190 grader i ca. 5-7 minutter. Når kakene er avkjølte lager du smørkrem ved å piske romtemperert smør sammen med melis til kremen blir lys og luftig. Pisk inn eggeplommer, kakao og revet sjokolade. Kremen kan avkjøles litt i kjøleskap dersom den kjennes for løs, slik at den får fin og fast konsistens. Bruk en sprøytepose med tip. Kakene settes i fryseren til sjokoladekremen har stivnet, det er viktig at kakene er frosne før de dyppes i sjokoladen, ellers vil kremen smelte og blande seg med sjokoladen. Smelt kokesjokolade og delfiafett over vannbad og rør rundt slik at fettet blander seg med den smeltede sjokoladen.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar